Algebra 4 matematikus


Az előadás
Az egyes előadások tartalma (tematika)
A vizsga
Ajánlott irodalom

Az előadás


Az algebra kurzusok során először klasszikus, majd lineáris, végül absztrakt algebrát tanulunk. Az oktatás célja egyfajta gondolkodásmód és az algebrai módszerek bemutatása, a feladatmegoldási készség fejlesztése. Emelt szinten feltételezzük, hogy ez részben már megtörtént középiskolában, a Középiskolai Matematikai Lapok és középiskolás versenyfeladatok segítségével.

A modern matematikában a nehezebb problémák megoldásához sokszor egész elméleteket kell felépíteni. Eközben új fogalmak is bevezetésre kerülnek, amelyek egymásra épülnek. Ezért már egyetlen előadás elmulasztása is azt eredményezheti, hogy a következő héten egy hangot sem értünk. Az előadásokon igyekszünk azt is elmondani, hogy mit miért (és miért épp így) csinálunk, mi az egyes fogalmak, tételek háttere, emberi tartalma, hogyan lehet a gondolatokra rájönni. Ez a vizsgán nagyon hasznos lehet, ezért az előadások látogatását javasolom. Ha valaki az előadáson nem tud részt venni, a gyakorlatra akkor is meg kell érteni az elhangzott fogalmakat és tételeket.

Az egyes előadások tartalma

Ebben a félévben absztrakt algebráról lesz szó, ezen belül főként Galois-elmélettel, gyűrű- és moduluselmélettel. Az alábbi tematika egyben vizsgatematika is. Az NB jelentése: a bizonyítás nem szerepelt, nem kell tudni a vizsgán.

1. előadás: február 27. Testbővítések, fokszámtétel. Az egyszerű testbővítések szerkezete algebrai elemmel való bővítés esetén. A bővítés foka egyenlő a minimálpolinom fokával. Az egyszerű testbővítés, mint faktorgyűrű, egyszerű testbővítés konstrukciója.

\(K\)-homomorfizmusok, \(\operatorname{Hom}_K(K(\alpha),L)\) mint halmaz azonosítása \(\alpha\) minimálpolinomjának \(L\)-beli gyökeinek halmazával.

2. előadás: március 6. Tökéletes testek, \(p\)-karakterisztikájú test pontosan akkor tökéletes, ha a \(p\)-Frobenius szürjektív.

Szeparábilis elemek, jellemzésük \(\operatorname{Hom}_K(K(\alpha),\overline{K})\) elemszámával. \(K\)-homomorfizmusok kiterjesztése, \(|\operatorname{Hom}_K(L,M)|\leq |L:K|\). Ha \(\alpha\) szeparábilis, akkor \(K(\alpha)\) minden eleme az. Szeparábilis elemek résztestet alkotnak.

3. előadás: március 13. Minden véges szeparábilis bővítés egyszerű. (Biz csak 5-ösért) Test multiplikatív csoportjának véges részcsoportja ciklikus. Galois-bővítések, ezek Galois-csoportja: \(\operatorname{Hom}_K(L,L)\), ekvivalens jellemzések. Felbontási test fogalma, szeparábilis polinom felbontási teste Galois bővítés. A körosztási test foka és Galois-csoportja. A Kronecker-Weber tétel (NB). Egy elem \(n\)-edik gyökével vett bővítésnek a Galois csoportja, ha az alaptest tartalmazza az \(n\)-edik egységgyököket.

Minden testnek létezik algebrai lezártja, és az izomorfia erejéig egyértelmű, de maga az izomorfizmus nem kanonikus (gyakorlaton: bizonyítás nem kell vizsgára).

4. előadás: március 20. A Galois-elmélet főtétele. Közbülső testek és részcsoportok kapcsolata. A Galois-csoport mint a polinom gyökeinek permutációcsoportja. Véges testek elemszáma, létezése, egyértelműsége. Minden véges test tökéletes. Véges test véges bővítése mindig normális, a Galois-csoport ciklikus, a Galois-csoport generátoreleme, a közbülső testek száma és foka.

5. előadás: március 27. A kvadratikus reciprocitási tétel bizonyítása Gauss-ciklusokkal. (Biz. csak 5-ösért)

Wedderburn tételének bizonyítása (minden véges ferdetest kommutatív).

Geometriai szerkesztések. Az alapadatok által generált test. A szerkesztési lépések és a másodfokú bővítések kapcsolata. Komplex szám szerkeszthetősége. A szerkeszthető számok jellemzése: minimálpolinomjuk felbontási testének foka az alaptest felett 2-hatvány.

6. előadás: április 3. Konkrét szerkesztési feladatok megoldhatatlansága: kockakettőzés, szögharmadolás, körnégyszögesítés (NB). Szabályos sokszögek szerkeszthetősége.

Nulla karakterisztikájú test gyökökkel elérhető bővítése, a gyökkifejezés fogalma (erős és gyenge értelemben). Ha egy szám tágabb értelemben vett gyökkifejezés, akkor a minimálpolinomjának a Galois-csoportja feloldható. Az \(x^5-4x+2\) polinom Galois-csoportja \(S_5\) (Gy), és így nem oldható meg gyökjelekkel. Következmény: a legalább ötödfokú egyenletre nincs általános megoldóképlet. Kummer-elmélet (ha az alaptest tartalmazza a \(n\)-edik egységgyököket, akkor minden \(Z_n\)-nel izomorf Galois csoportú bővítés \(n\)-edik gyök hozzávételével kapható). Artin-Schreier bővítések pozitív karakterisztikában (GY). Minden egységgyök gyökkifejezés. A gyökökkel megoldható polinomok jellemzése a Galois-csoport feloldhatóságával.

7. előadás: április 17. Egész elemek integritási tartomány fölött gyűrűt alkotnak. Minden algebrai elem egy egész és egy alapgyűrűbeli elem hányadosa. Minden alaptételes gyűrű egész-zárt. Ha egy testbővítés végesen generált, mint gyűrűbővítés, akkor algebrai. Következmény: algebrailag zárt test feletti \(n\)-változós polinomgyűrű minden maximális ideálja ponthoz kötött.

8. előadás: április 24. Hilbert nullhelytétele. A Zariski-topológia alaptulajdonságai: az affin tér \(T_1\), noether, és kompakt, de nem Hausdorff (gyakorlaton: nem kell a bizonyítás vizsgára). Ha \(I\lhd\mathbb{C}[x_1,\dots,x_n]\) egy ideál, akkor \(\sqrt{I}\) előáll az \(I\)-t tartalmazó maximális (ill. prím-) ideálok metszeteként.

A Jacobson radikál, mint a maximális balideálok metszete, ill. az egyszerű bal-modulusok annullátorának metszete, tehát ideál. Nakayama-lemma.

Évfolyamzárthelyi az 1-8. előadások anyagából: május 5. (péntek), 8:00-10:00 (gyakorlat helyén és idejében).

9. előadás: május 8. \(J(R)\) Jacobson radikál azon \(x\)-ek halmaza, melyekre \(1-ax\) invertálható minden \(a\in R\)-re. Ekkor \(1-axb\) is invertálható, mivel \(J(R)\) kétoldali ideál. Következmény: \(J(R)\) bal-jobb szimmetrikus, és tartalmaz minden nilpotens balideált.

Féligegyszerű modulusok, ekvivalens jellemzések.

10. előadás: május 15. Modulus talpa. Féligegyszerű gyűrűk. Egy \(R\) gyűrű pontosan akkor féligegyszerű, ha minden (bal-) \(R\)-modulus féligegyszerű/projektív/injektív.

Egy \(R\) gyűrű pontosan akkor féligegyszerű, ha bal-Artin és \(J(R)=0\). Schur lemma.

11. előadás: május 22. Jacobson sűrűségi tétele. Wedderburn tétele: minden test feletti végesdimenziós egyszerű algebra ferdetest feletti mátrixgyűrű.

Féligegyszerű modulusok homogén felbontása, a Wedderburn-Artin tétel.

Frobenius tétele az \(\mathbb{R}\) fölötti végesdimenziós algebrákról (gyakorlaton, bizonyítás nem kell a vizsgára).

A vizsga


A vizsga szóbeli lesz, célja annak megállapítása, hogy a vizsgázó érti-e az anyagot (ilyesfajta kérdések szerepelhetnek: adjunk példát arra, amikor egy tétel alkalmazható, vagy egy definíció teljesül, szükséges-e egy állítás adott feltétele (ha nem, ellenpéldát kell adni), alkalmazható-e egy definíció egy adott szituációban, alkalmazzunk egy tanult módszert egy konkrét helyzetben). A gyakorlatok (és a konzultációk) segítenek a vizsgára való felkészülésben is.

A vizsgán mindenki egy témakört húz, amiből kérdezek (felkészülési idő nélkül, de az órai jegyzetet szabad használni). Részletek a vizsgatematikában.

Elsődlegesen ajánlott irodalom

A két fő tankönyv lineáris algebrából az [1], az anyag többi részéből a [3]. Ezek mindegyike feladatgyűjtemény is egyben. A [2] és [4] kiegészítő feladatgyűjtemények.
[1] Freud Róbert: Lineáris Algebra (ELTE kiadó).
[2] Fagyejev-Szominszkij: Felsőfokú algebrai feladatok (TypoTeX kiadó, 2000).
[3] Kiss Emil: Bevezetés az algebrába (TypoTeX kiadó, 2007)
[4] Szendrei-Czédli-Szendrei: Absztrakt algebrai feladatok (Polygon kiadó).

További ajánlott irodalom

Számelméleti ismeretekre állandóan szükség van, ezek a [6] könyvből tanulhatók meg. A logikai készségek gyakorlásához és tudatosításához a [8] könyv nyújt segítséget. A [9], [10] könyvek a matematikáról szólnak mindenkinek (még a laikus barátoknak is). A Galois-elméletes részhez a [11]-es jegyzet lehet nagyon hasznos (sajnos angolul van). A csoportreprezentációkhoz pedig a [12]-est tudnám ajánlani.
[5] Fried Ervin: Algebra I-II (Tankönyvkiadó).
[6] Freud Róbert, Gyarmati Edit: Számelmélet (Tankönyvkiadó).
[7] Fuchs László: Algebra (egyetemi jegyzet).
[8] Varga Tamás: Matematikai logika kezdőknek I-II (Tankönyvkiadó).
[9] Rényi Alfréd: Ars Mathematica (Magvető Könyvkiadó).
[10] Péter Rózsa: Játék a végtelennel (Tankönyvkiadó).
[11] James Milne: Fields and Galois Theory.
[12] Philippe Gille, Tamás Szamuely: Central simple algebras and Galois cohomology (2nd Ed., Cambridge Studies in Advanced Mathematics 165).

A gyakorlat:

(Péntek 8:25-9:55)

A gyakorlat kis csoportokban zajlik, az elméleti anyag megértésére szolgál önálló feladatmegoldás segítségével. A gyakorlat előtt mindenki nézze át az előadás anyagát, és értse meg a fogalmakat és a tételeket.

Minden héten lesz kötelezően beadandó házi feladat, mely beleszámít a gyakorlati jegybe. Ezen felül egy évfolyamzárthelyit írunk, amelyek hat (esetleg hét) feladatot tartalmaz, mindegyik 1 pontot ér. A zárthelyi jegye a pontszám egészrésze, az átmenéshez a zh-n és a házi feladatokból is legalább elégségest kell szerezni. A gyakorlati jegybe a zh és a házi feladatok 50-50%-os súllyal számítanak bele. A feladatsorokon lesznek nehezebb (``csillagos'') feladatok is, amiket szintén be lehet adni, de ez nem kötelező. A csillagos feladatokkal a ZH és a kötelező házi feladatok alapján kialakult jegyen legfeljebb 1 jegyet lehet javítani. A javító zh-knak (sok kollégámmal ellentétben, de sok más kollégámmal egyetértésben) nem vagyok híve, mert véleményem szerint a gyakorlati jegy az egész féléves teljesítményt kell tükrözze. Továbbá meggyőződésem, hogy a tananyagot leginkább óráról órára készülve, és nem a zh/vizsga előtt pár nappal lehet elsajátítani. Ennek megfelelően pót-zh-ra csak különösen indokolt esetben van lehetőség a félév végén egyszer.

Azoknak, akik (elsőre) elégtelen gyakorlati jegyet szereztek, természetesen lehetőségük lesz egyszeri javítási lehetőségre gyakjegy-UV formájában.

Feladatsorok


1. Gyakorlat (Március 3.)
2. Gyakorlat (Március 10.)
3. Gyakorlat (Március 17.)
4. Gyakorlat (Március 24.)
5. Gyakorlat (Március 31.)
6. Gyakorlat (Április 14.)
7. Gyakorlat (Április 21.)
8. Gyakorlat (Április 28., ez az anyag már nem lesz a ZH-ban)

Zárthelyi dolgozat feladatok megoldások (Május 5.)

9. Gyakorlat (Május 19.)