Algebra 4 matematikus


Az előadás
Az egyes előadások tartalma (tematika)
A vizsga
Ajánlott irodalom
A gyakorlat
Feladatsorok

Az előadás


Az algebra kurzusok során először klasszikus, majd lineáris, végül absztrakt algebrát tanulunk. Az oktatás célja egyfajta gondolkodásmód és az algebrai módszerek bemutatása, a feladatmegoldási készség fejlesztése. Emelt szinten feltételezzük, hogy ez részben már megtörtént középiskolában, a Középiskolai Matematikai Lapok és középiskolás versenyfeladatok segítségével.

A modern matematikában a nehezebb problémák megoldásához sokszor egész elméleteket kell felépíteni. Eközben új fogalmak is bevezetésre kerülnek, amelyek egymásra épülnek. Ezért már egyetlen előadás elmulasztása is azt eredményezheti, hogy a következő héten egy hangot sem értünk. Az előadásokon igyekszünk azt is elmondani, hogy mit miért (és miért épp így) csinálunk, mi az egyes fogalmak, tételek háttere, emberi tartalma, hogyan lehet a gondolatokra rájönni. Ez a vizsgán nagyon hasznos lehet, ezért az előadások látogatását javasolom. Ha valaki az előadáson nem tud részt venni, a gyakorlatra akkor is meg kell érteni az elhangzott fogalmakat és tételeket.

Az egyes előadások tartalma

Ebben a félévben absztrakt algebráról lesz szó, ezen belül főként Galois-elmélettel, gyűrűelmélettel, reprezentáció-elmélettel, egy kis hálóelmélettel. Az alábbi tematika egyben vizsgatematika is. Az NB jelentése: a bizonyítás nem szerepelt, nem kell tudni a vizsgán.

1. előadás: február 13. Testbővítések (részben ismétlés). Az egyszerű testbővítések szerkezete algebrai elemmel való bővítés esetén. A bővítés foka egyenlő a minimálpolinom fokával. Az egyszerű testbővítés, mint faktorgyűrű, egyszerű testbővítés konstrukciója.

K-homomorfizmusok, HomK(K(α),L) mint halmaz azonosítása α minimálpolinomjának L-beli gyökeinek halmazával. Tökéletes testek, p-karakterisztikájú test pontosan akkor tökéletes, ha a p-Frobenius szürjektív. Szeparábilis elemek, jellemzésük HomK(K(α),K) elemszámával. K-homomorfizmusok kiterjesztése, |HomK(L,M)|≤|L:K|. Ha α szeparábilis, akkor K(α) minden eleme az. Szeparábilis elemek résztestet alkotnak.

2. előadás: február 20. Minden véges szeparábilis bővítés egyszerű. Felbontási test fogalma. Normális bővítések, jellemzésük HomK(L,L)-lel. Galois-bővítések, ezek Galois-csoportja: HomK(L,L). A Galois-elmélet főtétele.

3. előadás: február 27. Közbülső testek és részcsoportok kapcsolata. A Galois-csoport mint a polinom gyökeinek permutációcsoportja.

Véges testek elemszáma, létezése, egyértelműsége. Minden véges test tökéletes. Véges test véges bővítése mindig normális, a Galois-csoport ciklikus, a Galois-csoport generátoreleme, a közbülső testek száma és foka. A kvadratikus reciprocitási tétel bizonyítása Gauss-ciklusokkal. A Kronecker-Weber tétel (NB).

A március 6-ai előadás és gyakorlat a két ZH fejében elmarad (külföldön leszek).

4. előadás: március 13. Wedderburn tételének bizonyítása (minden véges ferdetest kommutatív).

Geometriai szerkesztések. Az alapadatok által generált test. A szerkesztési lépések és a másodfokú bővítések kapcsolata. Komplex szám szerkeszthetősége. A szerkeszthető számok jellemzése: minimálpolinomjuk felbontási testének foka az alaptest felett 2-hatvány. Konkrét szerkesztési feladatok megoldhatatlansága: kockakettőzés, szögharmadolás, körnégyszögesítés. A körosztási test foka és Galois-csoportja. Szabályos sokszögek szerkeszthetőségének jellemzése.

Nulla karakterisztikájú test gyökökkel elérhető bővítése, a gyökkifejezés fogalma. Az xp-a polinom felbontási teste; ha az alaptest tartalmazza a p-edik egységgyököket, akkor ez a bővítés első vagy p-edfokú. Ha egy szám tágabb értelemben vett gyökkifejezés, akkor a minimálpolinomjának a Galois-csoportja feloldható. Ha az alaptest tartalmazza a p-edik egységgyököket, akkor minden p fokú bővítés egy p-edik gyök hozzávételével kapható; Lagrange-rezolvens (Gy). Minden egységgyök gyökkifejezés. A gyökökkel megoldható polinomok jellemzése a Galois-csoport feloldhatóságával. Az x5-4x+2 polinom Galois-csoportja S5 (Gy), és így nem oldható meg gyökjelekkel. Következmény: a legalább ötödfokú egyenletre nincs általános megoldóképlet.

5. előadás: március 20. Dedekind lemma. A normál-bázis tétel (GY). Norma, nyom. Szeparabilitás jellemzése a nyommal (részben NB). Hilbert 90-es tétele, Kummer-elmélet (új biz. gyakorlaton). Artin-Schreier bővítések pozitív karakterisztikában (GY).

6. előadás: április 3. Részben rendezett halmaz, legkisebb felső korlát, legnagyobb alsó korlát, háló, teljes háló. A hálók megadása a műveletekre vonatkozó axiómarendszerrel, a két definíció ekvivalenciája. Partícióháló, komplementum.

Moduláris háló definíciója, kongruenciafelcserélhető algebra kongruenciahálója moduláris. A modularitás jellemzése tiltott részhálókkal (NB).

Disztributív háló, kongruenciák és ideálok. Stone-tétele.

Első évfolyamzárthelyi az 1-4. előadások anyagából: április 3. (szerda), 16:00-18:00, É 0.100A


7. előadás: április 10. Inverz limesz, direkt limesz. Kompaktak inverz limesze kompakt. Abel-csoportokon a direkt limesz egzakt, inverz limesz balegzakt. Algebrai lezárt létezése. Végtelen Galois-csoportok, abszolút Galois-csoport.

8. előadás: április 12. (péntek, 10:15-12:00, szokatlan időpont!) Maschke tétele a csoportalgebra féligegyszerűségéről. Frobenius tétele az R fölötti végesdimenziós nullosztómentes algebrákról. Kvaternióalgebrák, általánosítások.

9. előadás: április 17. A csoportreprezentáció fogalma, foka és karaktere. Kapcsolat a csoportalgebra feletti modulusok és a reprezentációk között. Ekvivalens reprezentációk. Egyszerű modulusok és irreducibilis reprezentációk. A csoportalgebra centruma, osztályfüggvények. Az irreducibilis reprezentációk száma a csoport konjugált elemosztályainak a száma, a fokok négyzetösszege a csoport rendje. Abel-csoport reprezentációi.

10. előadás: április 24. A karaktertábla, elemei algebrai egészek. A reguláris reprezentáció, karaktere, felbontása irreducibilisek összegére. Az ortogonális idempotensek együtthatói a csoportalgebrában. I. és II. ortogonalitási reláció. A karakterek ortonormált bázist alkotnak az osztályfüggvények között. Következmény: ha a karakterek egyenlők, akkor a reprezentációk ekvivalensek.

Karakter magja és centruma. Irreducibilis karakter foka osztója a csoport rendjének. Burnside tétele: véges nemkommutatív egyszerű csoportban nem lehet prímhatványrendű konjugált elemosztály. Következmény: ha egy csoport rendje legfeljebb két prímmel osztható, akkor a csoport feloldható.

11. előadás: május 8. Indukált reprezentációk, jellemzésük G->V függvényekkel, illetve tenzorszorzattal. Frobenius reciprocitás. Frobenius-csoportok, Frobenius tétele a fixpontmentes elemekről.

Második évfolyamzárthelyi a 5-10. előadások anyagából: május 15. (szerda), 16:00-18:00

A vizsga

Vizsgakérdések

A vizsga szóbeli lesz, célja annak megállapítása, hogy a vizsgázó érti-e az anyagot (ilyesfajta kérdések szerepelhetnek: adjunk példát arra, amikor egy tétel alkalmazható, vagy egy definíció teljesül, szükséges-e egy állítás adott feltétele (ha nem, ellenpéldát kell adni), alkalmazható-e egy definíció egy adott szituációban, alkalmazzunk egy tanult módszert egy konkrét helyzetben). A gyakorlatok (és a konzultációk) segítenek a vizsgára való felkészülésben is.

A vizsgán mindenki egy tételpárt húz. Ezek egyike egy bizonyítás ismertetése, a másik néhány tételt felölelő téma, ahol a definíciókat, az eredmények összefüggéseit kell elmondani (de a bizonyításokba itt is belekérdezhet a vizsgáztató). Az átmenéshez mindkét tételt legalább elégséges szinten tudni kell.

Elsődlegesen ajánlott irodalom

A két fő tankönyv lineáris algebrából az [1], az anyag többi részéből a [3]. Ezek mindegyike feladatgyűjtemény is egyben. A [2] és [4] kiegészítő feladatgyűjtemények.
[1] Freud Róbert: Lineáris Algebra (ELTE kiadó).
[2] Fagyejev-Szominszkij: Felsőfokú algebrai feladatok (TypoTeX kiadó, 2000).
[3] Kiss Emil: Bevezetés az algebrába (TypoTeX kiadó, 2007)
[4] Szendrei-Czédli-Szendrei: Absztrakt algebrai feladatok (Polygon kiadó).

További ajánlott irodalom

Számelméleti ismeretekre állandóan szükség van, ezek a [6] könyvből tanulhatók meg. A logikai készségek gyakorlásához és tudatosításához a [8] könyv nyújt segítséget. A [9], [10] könyvek a matematikáról szólnak mindenkinek (még a laikus barátoknak is). A Galois-elméletes részhez a [11]-es jegyzet lehet nagyon hasznos (sajnos angolul van). A csoportreprezentációkhoz pedig a [12]-est tudnám ajánlani.
[5] Fried Ervin: Algebra I-II (Tankönyvkiadó).
[6] Freud Róbert, Gyarmati Edit: Számelmélet (Tankönyvkiadó).
[7] Fuchs László: Algebra (egyetemi jegyzet).
[8] Varga Tamás: Matematikai logika kezdőknek I-II (Tankönyvkiadó).
[9] Rényi Alfréd: Ars Mathematica (Magvető Könyvkiadó).
[10] Péter Rózsa: Játék a végtelennel (Tankönyvkiadó).
[11] Teruyoshi Yoshida: Galois Theory.
[12] Kiss Emil: Normál komplementumok, csoportreprezentációk.

A gyakorlat:

(Szerda 12-14)

A gyakorlat kis csoportokban zajlik, az elméleti anyag megértésére szolgál önálló feladatmegoldás segítségével. A gyakorlatra kötelező járni, egy félévben legfeljebb három hiányzás megengedett. Ha háromnál több hiányzás van, az nem elégtelen gyakorlati jegyet jelent, hanem aláírásmegtagadást, ilyenkor tehát a gyakorlatot újra kell járni, és persze vizsgázni sem lehet. A gyakorlat előtt mindenki nézze át az előadás anyagát, és értse meg a fogalmakat és a tételeket.

Két évfolyamzárthelyit írunk, amelyek hat (esetleg hét) feladatot tartalmaznak, mindegyik 1 pontot ér. A zárthelyin csak egy maximum egy oldalas kézzel írott puska használható. A zárthelyi jegye a pontszám egészrésze, az átmenéshez mindkét zh-n legalább elégségest kell szerezni. Amennyiben mindkét zh-n legalább elégséges jegy született, a gyakorlati jegy minimum a két zh átlagának (alsó) egészrésze. Ennél jobbat órai munka, illetve esetlegesen beadott nehezebb (csillagos feladatok) alapján lehet kapni. Ezeket a feladatokat a félév során kell beadni, és NEM a két zh megírása után, amikor esetlegesen rájöttünk, hogy a gyakorlati jegy nem lesz olyan, mint amilyennek elképzeltük. A javító zh-knak (sok kollégámmal ellentétben, de sok más kollégámmal egyetértésben) nem vagyok híve, mert véleményem szerint a gyakorlati jegy az egész féléves teljesítményt kell tükrözze. Továbbá meggyőződésem, hogy a tananyagot leginkább óráról órára készülve, és nem a zh/vizsga előtt pár nappal lehet elsajátítani. Ennek megfelelően pót-zh-ra csak abban az esetben van lehetőség, ha valaki valamelyik zh-t nem írta meg, viszont egyébként (a zh-ról való hiányzással együtt) nem hiányzott 3-nál többet. A javító zh-t csak rendkívül indokolt esetben tartom elképzelhetőnek, ha valakinek az egyik zh-ja sokkal rosszabbul sikerült, mint a másik, és az órai jó teljesítménye ezt indokolja.

Azoknak, akik (elsőre) elégtelen gyakorlati jegyet szereztek, természetesen lehetőségük lesz egyszeri javítási lehetőségre gyakjegy-UV formájában.

Feladatsorok


1. Gyakorlat (Február 13.)
2. Gyakorlat (Február 20.)
3. Gyakorlat (Február 27.)
4. Gyakorlat (Március 13.)
5. Gyakorlat (Március 20.)
6. Gyakorlat (Április 3.)
1. ZH, megoldások (Április 3.)

7. Gyakorlat (Április 10-12.)
8. Gyakorlat (Április 17.)
9. Gyakorlat (Április 24.)
2. ZH, megoldások (Május 15.)

Vissza