Algebra 3 matematikus


Az előadás
Az egyes előadások tartalma (tematika)
A vizsga
Ajánlott irodalom
A gyakorlat
Feladatsorok

Az előadás (Csütörtök 10:15-11:55)


Az algebra kurzusok során először klasszikus, majd lineáris, végül absztrakt algebrát tanulunk. Az oktatás célja egyfajta gondolkodásmód és az algebrai módszerek bemutatása, a feladatmegoldási készség fejlesztése. Emelt szinten feltételezzük, hogy ez részben már megtörtént középiskolában, a Középiskolai Matematikai Lapok és középiskolás versenyfeladatok segítségével.

A modern matematikában a nehezebb problémák megoldásához sokszor egész elméleteket kell felépíteni. Eközben új fogalmak is bevezetésre kerülnek, amelyek egymásra épülnek. Ezért már egyetlen előadás elmulasztása is azt eredményezheti, hogy a következő héten egy hangot sem értünk. Az előadásokon igyekszünk azt is elmondani, hogy mit miért (és miért épp így) csinálunk, mi az egyes fogalmak, tételek háttere, emberi tartalma, hogyan lehet a gondolatokra rájönni. Ez a vizsgán nagyon hasznos lehet, ezért az előadások látogatását javasolom. Ha valaki az előadáson nem tud részt venni, a gyakorlatra akkor is meg kell érteni az elhangzott fogalmakat és tételeket.

Az egyes előadások tartalma

Ebben a félévben absztrakt algebráról lesz szó, ezen belül főként csoport-, gyűrű- és moduluselméletről. Az alábbi tematika egyben vizsgatematika is. Az NB jelentése: a bizonyítás nem szerepelt, nem kell tudni a vizsgán.

1. előadás: szeptember 15. Példák csoportokra: gyűrű additív, ill. multiplikatív csoportja; ciklikus csoportok; diéder csoport; kvaterniócsoport; Klein-féle négyes csoport; permutációcsoportok (Cayley tétele, miszerint minden csoport permutációcsoport); mátrixcsoportok. Homomorfizmus képe és magja, normálosztó. Komplexusszorzás, faktorcsoport, természetes homomorfizmus. Kettő indexű részcsoport normálosztó (gyakorlaton). A konjugálás, mint automorfizmus. Csoport hatása önmagán konjugálással, konjugáltosztályok. Egy részcsoport akkor és csak akkor normálosztó, ha konjugáltosztályok egyesítése. A centrum. Permutációcsoport, csoport hatása halmazon. Fok, pálya, stabilizátor, összefüggésük, tranzitivitás. A pályák partíciót alkotnak. A kocka szimmetriáinak a száma.

2. előadás: szeptember 22. Homomorfizmustétel. A faktorcsoport részcsoportjai és normálosztói, az izomorfizmus-tételek. A direkt szorzat fogalma és belső jellemzése véges sok tényező esetén. Teljes és diszkrét direkt szorzat. A véges Abel-csoportok alaptétele, egyértelműség (bizonyítás részben gyakorlaton).

3. előadás: szeptember 29. Egy csoport hatása a részcsoportjainak halmazán konjugálással. Részcsoport normalizátora, ennek indexe a részcsoport konjugáltjainak a száma. A \(H\) normalizátora a legnagyobb részcsoport, amiben \(H\) normálosztó. A centralizátor, \(N_G(H)/C_G(H)\) természetes módon részcsoportja \(\operatorname{Aut}(H)\)-nak. \(\operatorname{Aut}(\mathbb{Z}/(p^n))\) (gyakorlaton).

Cauchy tétele \(p\) rendű elem létezéséről. Kettős mellékosztályok. A \(p\)-Sylow-részcsoport fogalma, a Sylow-tételek. A \(p\)-Sylow részcsoportok száma, ez osztója az indexének. Egy \(p\)-Sylow részcsoport akkor és csak akkor normálosztó, ha csak egy van belőle. Következmény: \(pq\) rendű csoport nem lehet egyszerű.

Csoport hatása normálosztón konjugálással, szemidirekt szorzat. Nemkommutatív \(pq\) rendű csoport konstrukciója alkalmas \(p\) és \(q\) esetén. Példák szemidirekt szorzatra.

4. előadás: október 6. Normállánc, kompozíciólánc. Jordan-Hölder-tétel. Feloldható csoportok. Egy csoport kommutátorrészcsoportja, ez a legnagyobb Abel-féle homomorf kép, univerzális tulajdonság. A feloldhatóság jellemzése a kommutátorlánc segítségével. A kommutátorlánc elemei karakterisztikus részcsoportok. Prímhatvány rendű csoport feloldható.

5. előadás: október 13. Egyszerű csoportok, \(A_n\) egyszerű, ha \(n>4\).

Szabad csoport. Minden csoport előáll egy szabad csoport faktorcsoportjaként. Csoport megadása generátorokkal és definiáló relációkkal. Dyck tétele. A Nielsen-Schreier tétel (NB).

6. előadás: október 20. Részgyűrű, homomorfizmus, ideál, faktorgyűrű, homomorfizmus-tétel. A komplex számok mint faktorgyűrű. Direkt szorzat. Egységelemes bővítés létezése (GY). Bal- és jobbideál, a generált ideál képlete kommutatív, egységelemes gyűrűben. Egyszerű gyűrűk, minden ferdetest feletti teljes mátrixgyűrű egyszerű (GY). Jobb és bal oldali annullátor. A balideálmentes gyűrűk szerkezete. Következmény: egységelemes kommutatív gyűrű maximális ideálja szerinti faktor test. Zorn-lemma (NB). Krull tétele: egységelemes gyűrű minden valódi ideálja benne van egy maximális ideálban.

7. előadás: október 27. A maximum-feltétel ekvivalens alakjai, kapcsolat a véges generáltsággal. Noether-gyűrű, Hilbert bázis-tétele. Euklideszi gyűrű, ebben minden ideál főideál. Egy egységelemes integritási tartomány akkor és csak akkor alaptételes, ha a főideálokra érvényes a maximum-feltétel és minden irreducibilis elem prím. Következmény: főideálgyűrű, euklideszi gyűrű alaptételes. Példa nem euklideszi főideálgyűrűre (NB); a \(\mathbb{Z}[x]\) alaptételes, de nem főideálgyűrű. Példa nem alaptételes gyűrűre. Az Euler-egészek gyűrűje euklideszi.

Első évfolyamzárthelyi az 1-6. előadások anyagából: november 10., 10:00-12:00, D-00-623 (Konzultáció: november 9, 8:00-10:00, D-3-607)


8. előadás: november 10. (14:05-15:45) Az Euler-prímek leírása. A Fermat-tétel a 3 kitevőre.

9. előadás: november 17. Nullosztómentes gyűrű elemeinek additív rendje, karakterisztika. Prímtest, szerkezete.

A hányadostest konstrukciója és egyértelműsége. Értékelések. Ostrowski tétele a racionális számokon értelmezett értékelésekről.

10. előadás: november 24. Teljesség, telítés Cauchy-sorozatok ekvivalenciaosztályaival. A \(p\)-adikus számok teste.

A modulus fogalma, unitér modulus, példák. Részmodulus, ciklikus modulus, homomorfizmus, faktormodulus, egyszerű modulus. Direkt szorzat és belső jellemzése. A szabad modulusok leírása.

Minden modulus szabadnak faktormodulusa. Elem, ill. modulus annullátora. Modulus endomorfizmusgyűrűje. Schur-lemma.

11. előadás: december 1. \(\operatorname{Hom}_R(A,B)\) mint Abel-csoport, ha \(R\) kommutatív, akkor \(R\)-modulus. Egzakt sorozatok, kommutatív diagramok. 5-lemma. Projektív, ill. injektív modulusok. Projektív modulusok, mint szabad modulusok direktösszeadandói. Injektív \(\mathbb{Z}\)-modulusok, mint osztható Abel-csoportok.

12. előadás: december 8. Főideálgyűrű feletti végesen generált modulusok. Kínai maradéktétel. Szabad modulus része is szabad, torziómentes modulus szabad. Az alaptétel, és az egyértelműség. Kapcsolat Jordan-féle normálalakkal, illetve a véges Abel-csoportok alaptételével.

Második évfolyamzárthelyi a 7-11. előadások anyagából: december 15., 10:00-12:00, D-00-623

13. előadás: december 15. (14:05-15:45) Részben rendezett halmaz. Legkisebb felső korlát, legnagyobb alsó korlát, háló. A hálók megadása a műveletekre vonatkozó axiómarendszerrel. A két definíció ekvivalenciája. Moduláris és disztributív hálók, jellemzésük tiltott részhálókkal (NB). A normálosztóháló, ill. általában ha bármely két kongruencia felcserélhető, akkor a kongruenciaháló moduláris. Stone-tétel disztributív hálókra.

A vizsga

Tematika

A vizsga szóbeli lesz, célja annak megállapítása, hogy a vizsgázó érti-e az anyagot (ilyesfajta kérdések szerepelhetnek: adjunk példát arra, amikor egy tétel alkalmazható, vagy egy definíció teljesül, szükséges-e egy állítás adott feltétele (ha nem, ellenpéldát kell adni), alkalmazható-e egy definíció egy adott szituációban, alkalmazzunk egy tanult módszert egy konkrét helyzetben). A gyakorlatok (és a konzultációk) segítenek a vizsgára való felkészülésben is.

A vizsgán mindenki egy tételpárt húz. Ezek egyike egy bizonyítás ismertetése, a másik néhány tételt felölelő téma, ahol a definíciókat, az eredmények összefüggéseit kell elmondani (de a bizonyításokba itt is belekérdezhet a vizsgáztató). Az átmenéshez mindkét tételt legalább elégséges szinten tudni kell.

Elsődlegesen ajánlott irodalom

A két fő tankönyv lineáris algebrából az [1], az anyag többi részéből a [3]. Ezek mindegyike feladatgyűjtemény is egyben. A [2] és [4] kiegészítő feladatgyűjtemények.
[1] Freud Róbert: Lineáris Algebra (ELTE kiadó).
[2] Fagyejev-Szominszkij: Felsőfokú algebrai feladatok (TypoTeX kiadó, 2000).
[3] Kiss Emil: Bevezetés az algebrába (TypoTeX kiadó, 2007)
[4] Szendrei-Czédli-Szendrei: Absztrakt algebrai feladatok (Polygon kiadó).

További ajánlott irodalom

Számelméleti ismeretekre állandóan szükség van, ezek a [6] könyvből tanulhatók meg. A logikai készségek gyakorlásához és tudatosításához a [8] könyv nyújt segítséget. A [9], [10] könyvek a matematikáról szólnak mindenkinek (még a laikus barátoknak is).
[5] Fried Ervin: Algebra I-II (Tankönyvkiadó).
[6] Freud Róbert, Gyarmati Edit: Számelmélet (Tankönyvkiadó).
[7] Fuchs László: Algebra (egyetemi jegyzet).
[8] Varga Tamás: Matematikai logika kezdőknek I-II (Tankönyvkiadó).
[9] Rényi Alfréd: Ars Mathematica (Magvető Könyvkiadó).
[10] Péter Rózsa: Játék a végtelennel (Tankönyvkiadó).

A gyakorlat:

(Csütörtök 14:00-15:30)

A gyakorlat kis csoportokban zajlik, az elméleti anyag megértésére szolgál önálló feladatmegoldás segítségével. A gyakorlatra kötelező járni, egy félévben legfeljebb három hiányzás megengedett. Ha háromnál több hiányzás van, az nem elégtelen gyakorlati jegyet jelent, hanem aláírásmegtagadást, ilyenkor tehát a gyakorlatot újra kell járni, és persze vizsgázni sem lehet. A gyakorlat előtt mindenki nézze át az előadás anyagát, és értse meg a fogalmakat és a tételeket.

Két évfolyamzárthelyit írunk, amelyek hat (esetleg hét) feladatot tartalmaznak, mindegyik 1 pontot ér. A zárthelyin csak egy maximum egy oldalas kézzel írott puska használható. A zárthelyi jegye a pontszám egészrésze, az átmenéshez mindkét zh-n legalább elégségest kell szerezni. Amennyiben mindkét zh-n legalább elégséges jegy született, a gyakorlati jegy minimum a két zh átlagának (alsó) egészrésze. Ennél jobbat órai munka, illetve esetlegesen beadott nehezebb (csillagos feladatok) alapján lehet kapni. Ezeket a feladatokat a félév során kell beadni, és NEM a két zh megírása után, amikor esetlegesen rájöttünk, hogy a gyakorlati jegy nem lesz olyan, mint amilyennek elképzeltük. A javító zh-knak (sok kollégámmal ellentétben, de sok más kollégámmal egyetértésben) nem vagyok híve, mert véleményem szerint a gyakorlati jegy az egész féléves teljesítményt kell tükrözze. Továbbá meggyőződésem, hogy a tananyagot leginkább óráról órára készülve, és nem a zh/vizsga előtt pár nappal lehet elsajátítani. Ennek megfelelően pót-zh-ra csak abban az esetben van lehetőség, ha valaki valamelyik zh-t nem írta meg, viszont egyébként (a zh-ról való hiányzással együtt) nem hiányzott 3-nál többet. A javító zh-t csak rendkívül indokolt esetben tartom elképzelhetőnek, ha valakinek az egyik zh-ja sokkal rosszabbul sikerült, mint a másik, és az órai jó teljesítménye ezt indokolja.

Azoknak, akik (elsőre) elégtelen gyakorlati jegyet szereztek, természetesen lehetőségük lesz egyszeri javítási lehetőségre gyakjegy-UV formájában.

Feladatsorok


1. Gyakorlat (Szeptember 15.)
2. Gyakorlat (Szeptember 22.)
3. Gyakorlat (Szeptember 29.)
4. Gyakorlat (Október 6.)
5. Gyakorlat (Október 13.)
6. Gyakorlat (Október 20.)
7. Gyakorlat (Október 27.)
1. ZH (November 10.) megoldások

8. Gyakorlat (November 17.)
9. Gyakorlat (November 24.)
10. Gyakorlat (December 1.)
2. ZH (December 15.) megoldások

Vissza